sunnuntai 15. tammikuuta 2017

Hyvinvoinnin sietämätön keveys

Ihmisenä oleminen on raskasta. Varsinkin, jos haluaa voida hyvin. Enää ei riitä se, että käy jumpassa
ja syö kasviksia. Nykyään hyvinvointi on kokonaisvaltaista ja kattaa kaikki elämän osa-alueet.

Hyvinvoiva ihminen harrastaa säännöllistä liikuntaa. Liikkua ei kuitenkaan voi miten haluaa, vaan treenin tulisi olla vaihtelevaa ja kehittää sekä kestävyyttä että lihaskuntoa.  Treenin pitäisi olla rankkaa, mutta maitohappoja on syytä välttää. Liikuntakertoja pitäisi sisältyä viikkoon useita, muttei liikaa. Lisäksi on ää-rim-mäi-sen tärkeää ottaa aikaa palautumiselle ja kehonhuollolle. Ilman palautumista keho voi joutua liian koville kierroksille, mikä taas tekee hallaa hyvinvoinnille.

Lenkille vai puntille?

Liikkumisen lisäksi terveellinen ruokavalio on kaiken hyvinvoinnin a ja o. Ruuan pitää olla läheltä ja luomua. Paitsi jos se on superfoodia, niin silloin eksoottinen on parempaa. Ruoan ravintoarvot on oltava myös tiedossa, mutta kaloreita ei saa laskea. Sokeri on pahasta, samoin rasva, paitsi silloin kun se on hyvää rasvaa. Mutta välillä kuitenkin pitää herkutella, ettei niuhota liikaa. Liiallisesta niuhottamisesta voi koitua stressiä ja stressi on pahasta. Proteiinia pitää syödä tarpeeksi, samoin hiilareita, vaikka aiemmin hiilareita piti välttää.

Terveellinen aamupala. Vai menikö sittenkin väärin?

Tärkeää on myös ravinnon ja liikunnan  rytmi. Mitä syöt ennen liikuntasuoritusta voi tehostaa treeniä, mutta jos syöt vääriä ruoka-aineita, on koko treeni turhaa. Pitää siis muistaa hyvien hiilareiden tankkaus treenin jälkeen! Paitsi jossain sanottiin, että proteiinin. No... ainakin kasvikset ovat hyvästä. Paitsi jos niissä kasviksissa on kivi sisällä tai väärä pH, niin ne eivät ehkä sovikaan omalle vatsalle vaan aiheuttavat pahoinvointia. Ei hyvä.

Liikunnan ja ravinnon optimaalisen suhteen löydyttyä, on aika keskittyä mieleen. Stressitasojen  kannalta on tärkeää rauhoittua ja rentoutua joogassa. Joogatunneilla pitää taipua mitä ihmeellisimpiin asanoihin ja pysäyttää oma ajatuksen juoksu. Vaikka toinen ohjaaja kyllä sanoi, että ajatusten virtaa ei voi pysäyttää. Pitää kuitenkin olla läsnä ja hyväksyä itsensä sellaisenaan, kunhan on rentoutunut ja tyyni.

Oman hyvinvoinnin ylläpitämisen lisäksi pitäisi huolehtia myös lasten hyvinvoinnista, parisuhteesta, ystävyyssuhteista, matkustella, nauttia elämästä... ja ai niin, käydä töissä! Alkaa tämä omasta hyvinvoinnista huolehtiminen ihan hengästyttää. Illalla mietin, että olenhan varmasti muistanut tehdä kaiken oikein, jotta voisin olla paras versio itsestäni. Ei meinannut uni tulla... Oushit, uni on kuulemma kaiken hyvinvoinnin kivijalka! Aargh!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitäpä tuumaat?