sunnuntai 10. syyskuuta 2017

Relax, take it easy!



Syyskuu. Kuulaat aamut ja sateen tuoksu. Päivällä auringon säteet sekä lämmin tuuli, tuovat mukanaan häivähdyksen kesästä ja illan pimetessä taivaalla tanssivat revontulet muistuttavat talven odottavan kulman takana. Syksy on muutoksen aikaa ja pidän sen tunnelmasta.


Kuitenkin nyt, kun kesälomasta on jäljellä enää kaiku ja arki rullaa täysillä, huomaan kiristeleväni hampaita vähän enemmän. Stressi ja kiire hiipivät työpäiviin ja sieltä myös kotiin. Vaikka luonto hiljenee, minä kiihdytän. Jokin osa minussa jopa vähän nauttii siitä, että saan painaa menemään sata lasissa. Niinpä olen taas muistutellut itseäni niistä keinoista, joiden avulla saan vauhdin tasaantumaan.

Lähden metsään. Kun istun arkisin päivät sisätiloissa, on vapaa-ajalla raitis ulkoilma ja liike parasta vastapainoa työlle. Metsässä aistit avautuvat ja rentoutuminen tapahtuu huomaamatta. Riittää, kun vain kävelee ja katselee ympärilleen. En ole metsäinnostukseni kanssa yksin, vaan luonnossa liikkumista suositellaan jos jonkinlaiseen vaivaan. Metsäkävelyiden on havaittu laskevan verenpainetta ja tasaavan sykettä, sekä kohentavan mielialaa eli melkoisesta hyvinvointiteosta on kyse.

Pidän hengittelytauot. Kun kiire alkaa vallata ajatuksia ja sydän hakkaa jatkuvasti nopeaan tempoon, niin tämä on ensimmäinen asia, minkä jätän pois. Juuri silloin, kun tarvitsisin sitä eniten. Hengittäminen ja sen ajatteleminen, on työläämpää stressaantuneena ja tästä johtuen harjoituksen skippaaminen kiireessä houkuttelee. Eihän sitä nyt mitenkään ehdi. Parin minuutin keskittyminen sisään- ja uloshengitykseen tekee kuitenkin ihmeitä. Ajatus kirkastuu ja asiat palautuvat oikeisiin mittasuhteisiin. Aina on muutama minuutti aikaa.

Joogaan. Joogaharjoitus on kuulunut elämääni monen vuoden ajan. Teen työtä, jossa ollaan kosketuksissa suurien tunteiden kanssa ja ne tuntuvat myös kehossa, niin asiakkaan kuin psykologin. Harjoitus auttaa minua huomaamaan, mikäli jokin tunne on työpäivästä jäänyt päälle tai jos kuormitusta on liikaa. Joogamatolla pysähdyn ja kysyn mitä minulle kuuluu? Kaupanpäällisinä liikkuvuus paranee ja lihasjumit vähenee.

Nauran. Mikäs olisi sen vapauttavampaa kuin kunnon räkänaurut! Huumori on mainio selviytymiskeino ja nauru tehokasta vastamyrkkyä stressille. Ikävä kyllä stressaantuneena pinna usein kiristyy ja läpät eivät oikein lähde. Niinpä välillä maksan siitä, että elämä olisi hauskaa. Käyn vaikka stand up- keikalla tai teatterissa. Viimeksi perjantaina kovasti naurattivat Zaani ja Hugleikur Dagsson.

Nämä ovat minun keinojani rentoutumiseen arjessa, mutta lista ei tietenkään ole kattava. Mielelläni kuulisin, mitkä keinot toimivat sinulla? Kerro kommenttiboksissa, miten sinä taklaat stressiä.


Lue myös:

Onnistunut kesäloma ilman odotuksia

Älä usko mitä ajattelet, ajattele mitä uskot

Panda käy salilla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitäpä tuumaat?